Vilvoords stedelijk onderwijs start als eerste in Vlaanderen met eigen taalbadklas

taalbadklasAl jaren maakt de onderwijswetgeving het organiseren van taalbadklassen mogelijk. Deze taalbadklassen moeten het mogelijk maken om kinderen die anderstalig zijn, maar geen recht hebben op de OKAN-klas (onthaalklas anderstalige nieuwkomers), op een snelle manier Nederlands te laten leren en hen zo meer kansen bieden. Echter: okan wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, taalbadklassen voor bijvoorbeeld anderstalige kinderen die uit een Franstalige Brusselse of Waalse school verhuizen naar een school in Vlaanderen, worden niet gesubsidieerd. Dat maakte dat de wettelijke mogelijkheid in de praktijk dode letter bleef. Tot dit schooljaar.

Vilvoorde pioniersstad voor onderwijs

Schepen van Onderwijs in Vilvoorde Jo De Ro: “onze leerkrachten zaten de afgelopen jaren vaak met de handen in het haar. Naast kinderen die na het M-decreet de weg vonden naar het gewoon onderwijs, kinderen met zorgen, kinderen die in armoede opgroeien, kwamen er elk jaar ook kinderen die op oudere leeftijd met hun ouders uit Brussel of Wallonië naar Vilvoorde verhuisden, maar nog nooit Nederlands spraken. Begin dan maar als juf in het vierde of zesde leerjaar. Dat is eigenlijk het onmogelijke vragen. Aangezien ik in het Vlaams Parlement al zo vaak hoorde praten over de taalbadklassen, stelde ik aan de directies voor om voor deze oplossing te kiezen. En zo geschiedde. We leggen een aantal lestijden van de zes verschillende stedelijke basisscholen samen om zo juf Lotte in 1 centrale school met deze groep kinderen aan de slag te gaan. Concreet zitten 10 kinderen, van het tweede leerjaar tot en met het zesde leerjaar basisonderwijs, uit drie van de zes scholen, drie voormiddagen per week samen in de klas bij juf Lotte en leren ze Nederlands. De rest van de week zitten ze gewoon in de klas en de school waar ze ingeschreven zijn. De ouders zetten de kinderen ‘s ochtends af aan de centrale school De Kinderkoppen, ‘s middags zorgt een busje dat ze naar hun eigen school terug geraken.”

Jo De Ro verbaasde zich de afgelopen jaren waarom dit niet meer gedaan wordt: “eigenlijk hebben we als inrichtende machten, als schoolbesturen, heel veel vrijheid in Vlaanderen om te vernieuwen, om eigen accenten te leggen, om zaken op maat van de eigen context aan te pakken. Het mag dan ook een wonder heten dat deze taalbaden nog niet op meer plaatsen georganiseerd worden. Het was eigenlijk mijn eerste gedachte bij de start van het schooljaar toen ik NVA de post van de minister van Onderwijs hoorde claimen. Ik gun elke partij die ambitie, maar wat gaan ze met die bevoegdheid doen vroeg ik mij af. Als ik zie dat de tientallen schepenen van onderwijs die NVA levert er niet in slagen om een belangrijk punt van hun moederpartij, de taalbaden dus, op zes jaar lokaal bestuur te realiseren, dan vrees ik dat ze ook niet veel gaan veranderen met de stoel van minister van onderwijs.”

De Vilvoordse schepen wil hiermee ook een belangrijk signaal op één maand voor de gemeenteraadsverkiezingen geven aan alle kandidaten: “lokaal kan je echt het verschil maken. Als je hard werkt, mensen samenbrengt, het maximum haalt uit de middelen waarover je beschikt en de vrijheid die er geboden wordt. Engels in het basisonderwijs? Frans vroeger dan het vijfde leerjaar? Taalbaden? Brugfiguren? Praat er niet te lang over: doe het gewoon. En ja, af en toe zal er eens iets niet lukken: niet opgeven. Lukken en niet lukken zijn eigen aan onderwijs én beleid.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s