Nieuw Vilvoords project wil brug bouwen tussen school, ouders en leefomgeving kinderen.

Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind en deze laten opgroeien met alle kansen in de samenleving. Directies, leerkrachten en ouders geven elke dag het beste van zichzelf, maar de toenemende diversiteit zet druk op de scholen. De stad Vilvoorde wil de kloof tussen de leef- en de schoolomgeving van kinderen uit kansarme gezinnen en gezinnen met een migratieachtergrond dichten. Daarom start de stad dit nieuwe schooljaar het brugfigurenproject op.

Brugfiguur verbindt leefwerelden

De brugfiguur wil twee werelden dichter bij elkaar brengen: de school- en de thuiscontext. Zij zijn de schakel tussen de ouders en het schoolteam. Ouderbetrokkenheid in het onderwijs is immers belangrijk om maximale leer- en groeikansen creëren voor alle kinderen.

Schepen voor sociale zaken en gelijke kansen, Fatima Lamarti, licht toe: “Brugfiguren smeden de betrokkenheid van ouders en die van de school tot een succesvolle samenwerking. Samen met de ouders en de leerkrachten bouwen de brugfiguren aan een samenwerking die het beste voorheeft met één groep in het bijzonder: de kinderen van Vilvoorde. Los van het project zorgen de brugfiguren voor een extra bijkomend positief aspect met name een extra injectie diversiteit in het Vilvoords personeelsbestand.”

Betere communicatie tussen school, ouders en kinderen

We streven naar een nieuw partnerschapsmodel tussen ouders, kinderen en de school. Ook betrekken we de buurt hierbij. Dit door enerzijds bewustzijn te creëren bij de schoolteams over de thuissituatie van kinderen en te werken rond hun beeldvorming over gezinnen. Anderzijds zijn de brugfiguren een vertrouwenspersoon voor elke ouder en kind, onafhankelijk van achtergrond of waarden. Ze zetten in op begrijpbaarheid en dus ook het vertrouwen in het onderwijs.

Drie halftijdse brugfiguren zijn aangeworven onder de dienst gelijke kansen en zijn werkzaam op een van de uitgekozen basisscholen: Kaleido, Sint-Jozef en stedelijke basisschool De Groene Planeet. Toekomstgericht streven we naar een uitbreiding van de brugfigurenwerking.

Brugfiguren in actie

Het eerste semester zullen de brugfiguren vooral werken rond kennismaking met alle partners: de schoolwerking, het leerkrachtenteam, de leerlingen, hun ouders en de buurt. Samen met de school en de dienst gelijke kansen stellen de brugfiguren een actieplan op. Vanaf januari 2019 gaan de brugfiguren over tot concrete acties in hun basisschool. In dit gehele traject worden ze ondersteund door de dienst gelijke kansen.

Schepen voor financiën, onderwijs en preventie Jo De Ro reageert positief op de start van het brugfigurenproject. “Ik heb de inspiratie voor dit project opgedaan in Gent, waar men reeds sinds 1997 met brugfiguren werkt en dat tot grote tevredenheid van de scholen en de betrokken kinderen en ouders. Ouderbetrokkenheid is cruciaal. Bij een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school kunnen kinderen zich beter ontwikkelen en ontplooien. De ouderbetrokkenheid én de kennis van de school over het thuismilieu zijn in Gent doorheen de jaren spectaculair toegenomen. We hopen dat hetzelfde ook hier in Vilvoorde kan gebeuren. Dat we tot dit schooljaar hebben moeten wachten, lag aan het budgettaire plaatje. Door de extra 1,5 miljoen euro die Vilvoorde krijgt van de Vlaamse regering kregen collega Lamarti en ik eindelijk de kans om dit voor te stellen aan de collega’s van het schepencollege. We zijn uitermate blij dat ze ons gesteund hebben.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s