Vroeg beginnen met andere talen: het kan!

Engelse les 2Vandaag nodigde stedelijke basisschool De Doening uit Peutie (Vilvoorde) en schepen van onderwijs Jo De Ro de pers uit om de ervaring van 1 schooljaar Engels in het basisprogramma van het basisonderwijs en vroeger met Frans te beginnen, te delen. De inrichtende macht, de directie, leerkrachten, leerlingen en ouders zijn uitermate positief over de keuze die gemaakt werd.

Decreet maakte dit mogelijk

Schepen van Onderwijs Jo De Ro: “onderwijsdecreet 27 maakt het mogelijk om vroeger met andere talen dan Nederlands te starten in het basisonderwijs. Het was één van de belangrijkste eisen van mijn partij bij de onderhandelingen over de hervorming van het secundair onderwijs. Vroeg starten met andere talen is de beste garantie op meertaligheid bij kinderen. Het was uiteindelijk met veel moeite, maar het Vlaams parlement steunde uiteindelijk deze eis. Zo werd het mogelijk vanaf 1 september van dit schooljaar om niet alleen vanaf het kleuteronderwijs facultatief te beginnen met Duits, Engels en Frans, maar ook en vooral om naast Frans, ook Engels en/of Duits te integreren in het basisprogramma van de derde graad. Niet louter facultatief! Alleen zijn er weinig scholen die hierop in zijn gegaan. Met onze inrichtende macht, het stedelijk onderwijs, hebben we deze stap wel gezet. We wilden eens zien wat dit zou betekenen en startten daarom in één van onze zes basisscholen. Nu het schooljaar op haar laatste benen loopt, zijn we blij om de resultaten te presenteren.”

Geen didactisch materiaal beschikbaar

Directeur Eric De Kerf: “Aangezien er binnen onze school twee leerkrachten waren die dit niet alleen zagen zitten, maar ook zelf over voldoende competenties beschikken om Engels te geven, was het snel uitgemaakt dat wij het experiment zouden doen. Het enthousiasme van leerlingen en leerkrachten was voor iedereen duidelijk. In de derde graad zijn leerlingen hier duidelijk rijp voor en zijn ze bijzonder leergierig. Alleen stuitten we al gauw op een aantal praktische moeilijkheden. In Vlaanderen is er geen didactisch materiaal aanwezig om lessen Engels te ondersteunen in het basisonderwijs. We zijn daarom creatief aan de slag gegaan met wat we vonden. Ook nascholing of begeleiding is er niet of nauwelijks. Daarnaast hebben we als school ook de stap gezet om met Frans ook twee jaar eerder te starten, met name in het derde en vierde leerjaar.”

Kinderen enthousiast

Engelse les 1Leerkracht Sandra: “Het waren week na week lesuren waar de leerlingen naar uitkeken en waar we weinig moeite moesten doen om met enthousiasme te leren. Leerlingen spreken uiteraard wel al een mondje Engels door games, internet en TV, maar het goed willen spreken en begrijpen is iets waar ze mee zitten en waar hun leergierigheid duidelijk voor een stuk werd bevredigd. De vooruitgang die mijn leerlingen gemaakt hebben, is opmerkelijk, meer nog bij onze buitenlandse uitstap gebruikten ze spontaan het Engels om zichzelf verstaanbaar te maken. Alleen is er in Vlaanderen weinig didactisch materiaal aanwezig. Daar kan nog veel verbeteren.”

 

Volop inzetten op andere talen

Schepen Jo De Ro die eveneens Vlaams parlementslid is wil verder gaan: “Eigenlijk is het ontstellend dat noch de koepels, noch de nascholingssector, noch het ministerie, noch de educatieve uitgeverijen deze nieuwe wettelijke mogelijkheden ondersteunen. Ik ben ervan overtuigd dat er niet alleen veel goesting is bij leerkrachten en leerlingen om met andere talen bezig te zijn in de basisschool, maar dat het ook noodzakelijk is willen we dé troef van Vlaanderen: meertaligheid, verderzetten. Vijftien jaar geleden waren we top in Europa in het aantal uren dat jongeren met andere talen aan de slag gingen, inmiddels hebben heel wat Europese landen een inhaaloperatie ingezet. Ze starten vooral vroeger met andere talen dan Vlaanderen en met meer andere talen. Nu het decretaal mogelijk is om al vroeg met Frans, Engels én Duits te beginnen, moeten we deze kansen grijpen! Ik ga dit in elk geval binnen het Vlaams parlement blijven opvolgen. Ik ben ten slotte blij dat het onderwijs waar ik zelf verantwoordelijkheid in draag, afgelopen jaar toonde dat dit geen verre droom is, maar een haalbare stap. Een stap die voor leerkrachten, ouders en leerlingen wenselijk is!”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s