Deeltijds Kunstonderwijs niet langer een kansrijk eiland

schermafdruk-2017-01-13-16-51-30Woensdag 28 februari 2018, keurde het Vlaams parlement het decreet Deeltijds Kunstonderwijs goed. Er werd in de bespreking van dit decreet vaak  verwezen naar het onderzoek van internationaal onderzoekster professor Anne Bamford, die tien jaar geleden het DKO tegen het licht hield. Eén van haar – toen terechte – bedenkingen was dat het DKO vooral kansrijke kinderen aantrok. Uit cijfers die ik recent opvroeg bij Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits, blijkt dat dit niet langer zo is. Veel kinderen uit kansengroepen (kinderen met een andere thuistaal en/of een studietoelage en/of een moeder met een laag opleidingsniveau ! de zogenaamde SES-criteria) vonden de laatste jaren hun weg naar de DKO-academies.

Jo De Ro, schepen van onderwijs in Vilvoorde en Vlaams volksvertegenwoordiger: “Het toont aan dat de inspanningen van de directies en de leerkrachten én de steden en de gemeenten lonen. Maar ook dat vele ouders uit kansengroepen de weg gevonden hebben naar het DKO. De inspanningen van een aantal gemeenten, zoals mijn eigen stad, om de drempel nog te verlagen door via een vrijetijdspas het inschrijvingsgeld te verlagen tot 20% van de normale prijs, helpen zeker die drempels nog te verlagen. Daardoor zijn inmiddels in onze stad in de Portaelsschool (DKO Beeldende Kunst) 34% van alle leerlingen uit de doelgroepen afkomstig én in de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans gaat het over respectievelijk om 30%, 48% en 64%! Dat cijfer voor Dans is in Vlaanderen (Brussel buiten beschouwing gelaten) het hoogste percentage.”

Jo gaat verder: “ik ben niet alleen tevreden dat dit in Vilvoorde kan, maar ook dat er vele andere academies reeds meer dan 30% SES-leerlingen ingeschreven hebben. Dat is het geval in Aalst, Alsemberg, Antwerpen, Dilsen-Stokkem, Genk, Halle, Hamme, Hoboken, Leuven, Maasmechelen, Merksem, Overijse, Ronse, Sint-Pieters-Leeuw, Wemmel en Zaventem.” “Dit zijn geen cijfers om de cijfers. Recent onderzoek toont immers aan dat kinderen die naar DKO gaan, het ook beter doen in de klas in het lager en secundair onderwijs. Het zijn dus niet alleen ontplooiingskansen en het plezier van creatief actief te zijn, maar ook kansen op een betere schoolloopbaan.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s