Hervorming Secundair Onderwijs

schermafdruk-2017-01-13-16-51-30In mei 2016 keurde de Vlaamse Regering de krachtlijnen goed voor de modernisering van het secundair onderwijs. Dit begint bij een pakket maatregelen om de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs vlotter te laten verlopen. In de eerste graad van het secundair onderwijs wordt de algemene vorming versterkt en moeten alle leerlingen een vooropgesteld niveau halen. Naast de algemene vorming komt er een keuzegedeelte om een betere oriëntatie voor leerlingen mogelijk te maken. Waar nodig wordt in een verplichte remediëring voorzien om leerlingen te versterken.

Vandaag heeft de Vlaamse Regering het licht op groen gezet voor het nieuwe studieaanbod voor de leerlingen van de 2de en de 3de graad.

Reactie van Jo De Ro, onderwijsspecialist voor Open Vld in het Vlaams parlement op de beslissing van de Vlaamse regering.

“Ik ben blij dat de discussie over de matrix, de domeinen en de studierichtingen eindelijk achter de rug is. Dit is en was niet het belangrijkste aspect van de hervorming van het secundair onderwijs, maar de aanslepende gesprekken, hadden verder inhoudelijk werk kunnen belemmeren. Onze partij zei al in 2013 dat een hervorming niet mocht draaien rond structuren of benamingen, maar wel moest zorgen voor een versterking van leerlingen en leerkrachten. De eerdere beslissingen inzake versterking kleuteronderwijs en meer en vroeger talen in het lager zijn daar perfecte voorbeelden van waar wij de collega’s van overtuigden in 2016.”
“De uitdrukkelijke opname in de afsprakennota, die bij de beslissing van vandaag hoort, van de bezorgdheden van onze partij over met name een betere differentiatie en remediëring van leerlingen in laatste graad van het basisonderwijs en in het secundair onderwijs en de versterking van de leerkrachtenteams door een betere lerarenopleiding, is voor mij zo ook van groter belang dan de discussie over de matrix. Concreet zal er in het schooljaar 17/18 ism de pedagogische begeleiding eindelijk gestart worden met gerichte projecten in de derde graad BaO om organisatorische modellen te ontwikkelen die een betere remediëring moeten opleveren van leerlingen ifv het behalen van de eindtermen. Zo wordt het getuigschrift van het BaO eveneens versterkt. In de lerarenopleiding zal er meer aandacht komen voor binnenklasdifferentiatie (hoe de sterkste leerlingen blijven uitdagen, hoe leerlingen met leerproblemen beter begeleiden,…), vakkennis, vakdidactische vaardigheden en klasmanagement.”
Over de matrix zelf wou Jo De Ro nog kwijt dat: “1 aspect van de matrix maakt me bijzonder blij. Door de opname van OV 3 van het Buitengewoon SeO, gaan leerlingen van het buitengewoon onderwijs in de toekomst ook een diploma SeO behalen binnen de finaliteit arbeidsmarkt en wordt hiermee ook het harde werk van de schoolteams van het Buso erkend.”
Advertenties

One thought on “Hervorming Secundair Onderwijs

  1. Geachte heer De Ro. Kom gerust eens kijken op de VUB naar de vernieuwde lerarenopleiding. Daar geven we reeds de aandacht die u vraagt inzake “binnenklasdifferentiatie, vakkennis, vakdidactische vaardigheden en klasmanagement.” We bieden zelfs meer aan, zoals het uitbouwen van een onderwijsvisie gebaseerd op humanistische waarden. Maar het is natuurlijk ook een academische lerarenopleiding. Doelde u misschien op de CVO-opleidingen?
    Hartelijke groeten,
    Gustaaf Cornelis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s