Inspraak in tramtracé Jette – Luchthaven niet serieus genomen

Afgelopen vrijdag zette de Vlaamse regering het licht op groen om de verdere procedure op te starten voor de realisatie van 3 nieuwe tramlijnen in de Vlaamse rand rond Brussel. Voor de Ringtram Jette-Tervuren werd het voorkeurstracé vastgelegd. Vlaams volksvertegenwoordiger en Vilvoords schepen Jo De Ro is verbaasd dat er in heel de beslissingsprocedure geen rekening is gehouden met de opmerkingen van lokale besturen en burgers.

Dat er dringend nood is aan heel wat investeringen inzake mobiliteit in de Vlaamse rand rond Brussel is een open deur intrappen. Open Vld is dan ook blij dat de Vlaamse regering eindelijk aandacht heeft voor deze regio en enkele plannen kenbaar heeft gemaakt inzake de verbreding van de Brusselse Ring en uitbreiden / optimaliseren van het openbaar vervoersnet in de Vlaamse rand. Open Vld wil alle plannen met een open vizier bestuderen en steunen indien ze daadwerkelijk een oplossing kunnen bieden voor het mobiliteitsprobleem in deze regio en breed gedragen zijn door de lokale besturen en haar inwoners.

Deze Vlaamse regering moet meer dan wie ook weten dat grote investeringen ook dikwijls grote weerstanden kan oproepen, het is daarom noodzakelijk dat voor men aan de wettelijke procedures begint het draagvlak best zo groot mogelijk is. “Het is daarom bijzonder jammer dat in dit dossier de participatie tot nu toe eerder een schaamlapje is geweest en er geen rekening werd gehouden met de vele opmerkingen die de lokale besturen en de bevolking al geformuleerd hebben. Ze werden zelfs niet vermeld in de nota die afgelopen vrijdag voorlag op de regering.” aldus Jo De Ro.

“Ik ben er mij terdege van bewust dat er nog heel wat formele en informele participatiemomenten zullen volgen, maar als we kijken naar het parcours zoals het nu reeds is afgelegd dan kijken we hier toch met enig wantrouwen tegenaan. Indien nu geen rekening werd gehouden met de opmerkingen, welke garanties hebben we dan dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.”

We staan niet alleen in onze kritiek op de realisatie van deze tramlijnen. “Als we het advies van de Inspectie van Financiën (zie bijlage) lezen, dan stellen we vast dat dit ook niet echt positief was. Zij stellen zich bv. heel wat vragen over de financiering van het project en het feit dat er te weinig rekening is gehouden met de impact van zo’n tramlijn in dichtbevolkte wijken. De regering heeft echter bijna geen rekening gehouden met hun advies, want het ergste doet vrezen voor het vervolg van het participatietraject.” aldus nog Jo De Ro

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s